اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار، استراتژی بازاریابی است که در آن از افراد محبوب و شناخته شده در شبکههای اجتماعی یا سایر پلتفرمهای آنلاین برای تبلیغ محصولات یا خدمات به مخاطبانشان استفاده میشود.
این افراد، که به آنها اینفلوئنسر یا تأثیرگذار گفته میشود، به دلیل اعتماد و محبوبیتی که در بین دنبالکنندگان خود دارند، میتوانند احساس مثبتی نسبت به برند شما ایجاد کنند و اشتیاق را برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات شما در مخاطبانشان شعلهور سازند.
چرا اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب و کار شما معجزه میکند؟
قدرت نفوذ:
تصور کنید که یک اینفلوئنسر محبوب در حوزه مد و فشن، محصول جدید شما را در یک ویدئوی جذاب به دنبالکنندگان خود معرفی کند. اعتماد مخاطبان به اینفلوئنسر، به برند شما منتقل میشود و احتمال خرید محصول شما به طور چشمگیری افزایش مییابد.
یا در صورتی که با یک اینفلوئنسر در اینستاگرام همکاری میکنید تا پستی درباره رستوران شما منتشر کند. اینفلوئنسر در این پست، از کیفیت غذا، فضای رستوران و تجربه خوب خود در رستوران شما صحبت میکند. دنبالکنندگان او که به نظرش اعتماد دارند، احتمال بیشتری برای آمدن به رستوران شما و امتحان کردن غذاهایتان خواهند داشت.
محتوای خلاقانه:
به جای تبلیغات مستقیم و خستهکننده، اینفلوئنسرها میتوانند با داستانسرایی، طنز، یا ایدههای خلاقانه دیگر، محصول یا خدمات شما را در قالب محتوایی جذاب به مخاطبان معرفی کنند.
فرض کنید که یک اینفلوئنسر در حوزه سفر و گردشگری، با ساخت یک ویدئوبلاگ، هتل جدید شما را به دنبالکنندگان خود معرفی کند. این ویدئوبلاگ میتواند شامل تصاویر و فیلمهای جذاب از هتل، معرفی امکانات و خدمات هتل، و تجربه اقامت وی در هتل باشد. محتوای خلاقانه و جذاب این ویدئوبلاگ، میتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند و اشتیاق را برای سفر به هتل شما در آنها شعلهور سازد.
افزایش آگاهی از برند:
همکاری با اینفلوئنسرها مانند معرفی برند شما به هزاران نفر در یک چشم به هم زدن عمل میکند و نام و نشان تجاری شما را در معرض دید مخاطبان جدید قرار میدهد.
به صورتی که اگر با یک اینفلوئنسر در توییتر همکاری کنید تا هشتگی مربوط به برند شما را در توییتهای خود استفاده کند، این هشتگ میتواند به ترند شدن در توییتر منجر شود و نام برند شما را در معرض دید هزاران کاربر قرار دهد.
بازگشت سرمایه (ROI):
اینفلوئنسر مارکتینگ، استراتژیای مقرون به صرفه است که در صورت برنامهریزی دقیق و انتخاب درست اینفلوئنسر، بازده سرمایهگذاری قابل توجهی به همراه خواهد داشت.
اگر برای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، با بودجهای محدود با تعداد 10 اینفلوئنسر خرد در اینستاگرام همکاری کنید، این اینفلوئنسرها در پستها و استوریهای خود، محصول جدید شما را به دنبالکنندگان معرفی میکنند.
با انتخاب درست اینفلوئنسرها و تولید محتوای جذاب، این کمپین میتواند به موفقیتی چشمگیر و نهایتاً فروشی باورنکردنی برسد.
چگونه از اینفلوئنسر مارکتینگ برای جادو کردن در کسب و کارتان استفاده کنید؟
-
انتخاب اینفلوئنسر مناسب:
به جای دنبال کردن سلبریتیهای مشهور با میلیونها دنبالکننده، به دنبال اینفلوئنسرهای کوچکتر و متخصص در حوزه مرتبط با محصول یا خدمات خود باشید.
فرض کنید که شما صاحب یک فروشگاه آنلاین لباس ورزشی هستید. به جای همکاری با یک سلبریتی مشهور که ممکن است هیچ علاقهای به ورزش یا لباس ورزشی نداشته باشد، میتوانید با یک اینفلوئنسر فیتنس با چند هزار دنبالکننده که به ورزش و سلامتی علاقهمند است و محصولات ورزشی را به طور مرتب در شبکههای اجتماعی خود معرفی میکند، همکاری کنید.
همکاری با اینفلوئنسرهای معتبر و با تعامل بالا، تاثیرگذاری و بازخورد مثبت بیشتری به همراه خواهد داشت.
بنابراین خوب است قبل از انتخاب اینفلوئنسر، نرخ تعامل (engagement rate) اینفلوئنسر را بررسی کنید. این نرخ نشان میدهد که چه درصدی از دنبالکنندگان با محتوای اینفلوئنسر تعامل دارند. انتخاب اینفلوئنسری که نرخ تعامل بالایی دارد، به این معناست که دنبالکنندگان به محتوای او علاقهمند هستند و احتمال بیشتری برای مشاهده و تعامل با محتوای مرتبط با برند شما که توسط اینفلوئنسر منتشر میشود، خواهند داشت.
-
ایجاد محتوای جذاب:
با اینفلوئنسر انتخابی خود همکاری کنید تا محتوایی خلاقانه و متناسب با برند شما تولید کند.
به جای اینکه از او بخواهید که فقط محصول شما را در یک پست معرفی کند، از او بخواهید که داستانی حول محصول شما بسازد.
فرض کنید که شما صاحب یک رستوران هستید. میتوانید با یک اینفلوئنسر آشپزی همکاری کنید تا ویدئویی از پخت یکی از غذاهای محبوب رستوران شما تهیه کند. این ویدئو میتواند شامل دستور پخت، نکات آشپزی، و تجربه اینفلوئنسر از طعم غذا باشد.
محتوای خلاقانه و جذاب میتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند و احساس مثبتی نسبت به برند شما در آنها ایجاد کند.
-
برنامهریزی دقیق:
در برنامه ریزی برای این نوع بازاریابی خوب است پرسشهای زیر را در نظر بگیرید و براساس پاسخ این پرسشها برنامهریزی کنید.
اهداف خود را از اینفلوئنسر مارکتینگ به طور واضح مشخص کنید و معیارهای سنجش موفقیت را تعیین کنید.
آیا اهداف شما از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش، یا ایجاد تعامل با مخاطبان است؟
معیارهای سنجش موفقیت شما چه تعداد بازدید پستها، نرخ تعامل، یا تعداد کلیکها بر روی لینکهای موجود در محتوا است؟
بودجه خود را به درستی مدیریت کنید و بر روند همکاری با اینفلوئنسر به طور مستمر نظارت داشته باشید.
قبل از شروع کمپین، بودجه خود را تعیین کنید و مطمئن شوید که هزینه همکاری با اینفلوئنسر در چارچوب بودجه شما قرار میگیرد.
به طور مرتب با اینفلوئنسر در ارتباط باشید و از پیشرفت کمپین آگاه باشید.
در صورت نیاز، تغییراتی در استراتژی خود ایجاد کنید تا به اهدافتان برسید.
در نهایت به یاد داشته باشید، اینفلوئنسر مارکتینگ، گامی بلند در مسیر رشد و توسعه کسب و کار شماست. با انتخاب هوشمندانه اینفلوئنسر، تولید محتوای جذاب و برنامهریزی دقیق، میتوانید از قدرت جادویی اینفلوئنسرها برای افزایش فروش، جذب مشتری و فتح قلههای موفقیت استفاده کنید.