همانطور که همگی در این دوران شاهد هستیم ، هوش مصنوعی در حال تغییر روش بازاریابی آنلاین است. با توجه به اینکه بازاریابان به شدت بر این موضوع تمرکز دارند که چگونه هوش مصنوعی میتواند استراتژیهای تبلیغاتی خود را بهبود بخشد، بررسی شرکتهایی که در این راه پیشرو هستند ضروری است.
بررسی استراتژیهای آنها اهمیت زیادی دارد تا بدانیم چه چیزهایی میتوانیم از آنها یاد بگیریم.
در اینجا 8 نمونه از بهترین نمونههای تبلیغاتی هوشمصنوعی را آوردهایم تا بتوانیم آنچه را که باعث شده آنها آنها جزو بهترینها باشند را تشریح کنیم.
شرکت های موفق از چه نوع هوش مصنوعی استفاده میکنند؟
برای بررسی و الگو گرفتن از شرکتهای بزرگ و برتر در زمینه تبلیغات، لازم است جواب سوالات زیر را بدانیم.
اینکه برندهایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند در چه زمینه هایی از استراتژی های تبلیغاتی خود هستند؟ یا نکات کلیدی برای هر نمونه و آنچه می توانیم از هر شرکت بیاموزیم کدامند؟
مهمتر اینکه تاثیرات هوش مصنوعی در بازاریابی تاکنون چه بوده است؟ و سوالاتی از این دست که باید پاسخ آنها را پیدا کنیم.
هدف تبلیغات موثر دستیابی به هسته تفکر مردم برای فروش یک محصول یا خدمات است. آوردن هوش مصنوعی به معادله، میتواند مقادیر بیشماری از دادههای رفتار انسانی را در دسترس قرار دهد.
بازاریابان دیگر نیازی به این سؤال ندارند که مشتریان ایدهآل آنها در فضای آنلاین چه فکری میکنند یا چه میکنند، زیرا هوش مصنوعی میتواند این موارد را رمزگشایی کند.
در حال حاضر در سال 2024، ارزش بازار جهانی هوش مصنوعی 142.3 میلیارد دلار است. و در حالی که مطالعات مختلف پیش بینی های متفاوتی را نشان می دهد، پیش بینی می شود که در سال 2024 به حدود نیم تریلیون دلار و تا سال 2030 به حدود 1.5 تریلیون دلار برسد. بیشتر این بودجه از علاقه به استارتاپهای هوش مصنوعی – فناوری که به احتمال زیاد بر کمک به شرکتهایی مانند چت باتها و هوش مصنوعی مولد، متمرکز خواهند بود، تامین شده است.
8 نمونه از بهترین استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات
حال بیایید نگاهی به این 8 شرکت بیاندازیم که هوش مصنوعی را در تبلیغات خود گنجاندهاند.
متا
همه ما حداقل کمی با الگوریتمهای یادگیری ماشینی(ماشین لرنینگ) که متا برای حفظ حرکت کاربران ایجاد کرده است آشنا هستیم، آنها از هوش مصنوعی به روش های دیگری نیز استفاده کرده اند.
متا با اعلام AI Sandbox خود برای تبلیغ کنندگان در ماه مه 2023، آزمایش تبلیغات ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را برای فیس بوک آغاز کرده است. این مرکز آزمایشی این امکان را دارد که تبلیغ کنندگان بیشتری را به پلتفرم خود بیاورد و تبلیغات هدفمندتری را با موفقیت ایجاد کند.
برخی از حوزههایی که تبلیغکنندگان میتوانند آزمایش کنند عبارتند از:
- ایجاد تغییرات متنی
- تولید متن به تصویر
- برون زدگی تصویر به تناسب نسبت های مختلف
Sandboxاین پتانسیل را دارد که متا را در موقعیت داشتن بهترین پلتفرم تبلیغات موبایل مبتنی بر هوش مصنوعی قرار دهد.
چه چیزی می توانیم از متا بیاموزیم؟
با استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر خلاقانه جدید در زمان صرفه جویی کنید. این مسیری است که بازار می رود.
به نوآوری در فرآیندهای خود ادامه دهید. فضایی را برای تیم خود ایجاد کنید تا به طوفان فکری بپردازد و فناوریهای جدید را امتحان کند.
کوکاکولا
کوکاکولا مدت زیادی است که وارد بازی تبلیغاتی شده است. در سال 1892 تأسیس شد، اولین آگهی آنها در سال 1896 در یک روزنامه منتشر شد. از آن زمان، این شرکت همچنان در صدر روندها قرار دارد و تبلیغات خود را مدرن نگه داشته است.
در سال 1955 آنها به تبلیغات رادیویی و تلویزیونی روی آوردند و در سال 1993 دوباره به یک شرکت تبلیغاتی جدید رفتند تا تبلیغات خود را تازه نگه دارند. همه اینها برای گفتن، جای تعجب نیست که کوکاکولا اکنون استفاده از هوش مصنوعی را پذیرفته است.
در فوریه 2023، شرکت مشاوره مدیریت Bain & Company یک اتحاد خدمات جهانی با OpenAI را به منظور ادغام هوش مصنوعی در سیستمهای داخلی خود اعلام کرد. پس از این اعلامیه، کوکاکولا اولین شرکتی بود که در این اتحاد شرکت کرد.
به منظور شروع این همکاری، کوکاکولا مسابقه ای به نام “ایجاد جادوی واقعی” راه اندازی کرد. آنها از کاربران دعوت کردند تا خلاقیتهای تبلیغاتی ChatGPT، DALL-E و تاریخی کوکاکولا را برای ایجاد آثار هنری جدیدی که در وب سایت به اشتراک گذاشته می شود، ترکیب کنند.
چه چیزی از کوکاکولا یاد می گیریم؟
- از نوآوری های فعلی بازار مطلع باشید و از هوش مصنوعی هوشمندانه استفاده کنید.
- راه هایی برای مشارکت دادن مشتریان و افزایش آگاهی از برند بیابید.
آمازون
به عنوان بخشی از AWS (سرویسهای وب آمازون) محصولی به نام Amazon Personalize وجود دارد. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا با استفاده از یادگیری ماشینی، توصیه های محصول فوق العاده شخصی را به خریداران نشان دهند.
به دلیل گسترش روزافزون کتابخانه محتوای درون برنامه، Calm به راه حلی نیاز داشت تا به کاربران کمک کند محتوای مناسب خود را پیدا کنند. اگر کاربر زمان زیادی را صرف مرور می کند، ممکن است به دلیل پیدا نکردن چیزی مرتبط با آن، برنامه را رها کرده و از آن خارج شود.
آنها یک قانون پویا را معرفی کردند که به کاربران محبوبترین محتوا _در این مورد داستانهای خواب_ به سبکی که کاربر با حذف داستانهایی که قبلاً به آنها گوش داده بود، پیشنهاد میکرد. این پیشنهادات دائماً و همسو با ترجیحات کاربر آپدیت میشدند.
از طریق آموزش شخصی سازی Amazon با داده های Calm و آزمایش های زیاد، آنها توانستند استفاده روزانه از برنامه خود را تا 3.4٪ افزایش دهند.
چه چیزی می توانیم از آمازون یاد بگیریم؟
کاربران میتوانند در مورد محصول شما هیجان زده باشند، اما اگر استفاده از آن آسان نباشد، ممکن است چالشهایی در راه پیشرفت وجود داشته باشد. هوش مصنوعی را در سیستم های خود پیاده سازی کنید تا تجربه بهتری به کاربران بدهید.
به عنوان مثال، اگر شما یک خردهفروش آنلاین هستید، هرچه توصیههای محصول شما خاصتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که خریداران قبل از بررسی، آن محصولات را به سبد خرید خود اضافه کنند.
نایکی
شرکت دیگری که در قلمرو هوش مصنوعی پیشگام بوده است، نایکی است. در سالهای 19-2018 آنها شرکتهای تحلیلی پیشبینیکننده را خریداری کردند و سپس از آن دادهها برای درک بهتر عادات مشتریان خود استفاده کردند.
برنامه Nike Fit نمونه کاملی از نحوه استفاده این شرکت از این داده ها برای بازاریابی برای مشتریان خود است. با ترکیب AR (واقعیت افزوده) و هوش مصنوعی، کاربران می توانند پای خود را در برنامه اسکن کنند و سپس بر اساس اسکن، توصیه های مناسبی برای کفش دریافت کنند.
نایکی همچنین از هوش مصنوعی برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی به نام “Never done evolving” با “سرینا ویلیامز”(تنیس باز آمریکایی) استفاده کرد. آنها مسابقهای ایجاد کردند که با هوش مصنوعی بین ورژن جوانتر “سرینا”، در اولین گرند اسلم او در سال 1999 و یک نسخه مدرنتر از خودش از اوپن استرالیا 2017، ایجاد شد.
این ویدیوی 8 دقیقه ای برنده جایزه به مناسبت 50 سالگی نایکی شد.
برای تبلیغ این تبلیغ، نایک یک پخش زنده در یوتیوب برای 1.69 میلیون مشترک خود در آن زمان راه اندازی کرد.
چه چیزی می توانیم از نایکی بیاموزیم؟
از داده های تاریخی شرکت خود استفاده کنید. مردم همچنین با داستان های تبلیغاتی ارتباط برقرار می کنند، بنابراین راه هایی برای استفاده از هوش مصنوعی برای ارتباط عاطفی با مخاطبان خود بیابید.
BMW
BMW به دنبال نمایش هنر در مدلهای خودروی خود، کمپین جدیدی را در سال 2021 برای سری 8 گرن کوپه ایجاد کرد که در آن هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی را بر روی خودروها نشان دادند.
هنگام تبلیغ خودروهای لوکس، سازندگان باید با مشتریان خود ارتباط عاطفی برقرار کنند تا آنها را متقاعد کنند که به این خودروی خاص نیاز دارند تا خودرویی کاملاً کاربردی، اما ارزانتر.
با تحمیل هنر هوش مصنوعی به خودرو، BMW قادر بود مستقیماً بدون استفاده از کلمات با مخاطبان هدف خود صحبت کند.
از BMW چه یاد بگیریم؟
راهی برای ارتباط با مشتریان و مخاطبان هدف خود بیابید که فراتر از فهرست کردن مزایای محصول یا خدمات شما باشد. شما میتوانید از طریق آنچه به عنوان یک نام تجاری حمایت میکنید، مشتریان را جذب و حفظ کنید، مانند ب ام و که هنر را در طول تاریخ خود پذیرفته است.
استارباکس
استارباکس برنامه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی خود را به نام Deep Brew را ایجاد کرده است. هدف آنها از این مجموعه ابزار این است که به ارائه یک تجربه انسانی به مشتریان خود وفادار بمانند و در عین حال با فناوری دوران مدرن سازگار شوند.
آنها ابتدا پیاده سازی هوش مصنوعی را در برنامه تلفن همراه خود آغاز کردند تا با استفاده از برنامه برای سفارش نوشیدنی، توصیههای شخصی به مشتریان خود ارائه دهند. اما در طول سالها، هوش مصنوعی اکنون به فروشگاههای فیزیکی آنها نیز راه پیدا کرده است.
Deep Brew قادر به جمعآوری و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از دادهها از جمله تغییرات ایجاد شده در سفارشات نوشیدنی و زمان اوج سرویس در مکانهای خاص بوده است. استارباکس از این داده ها برای موارد زیر استفاده کرده است:
- مکان مناسب برای فروشگاه های جدید
- صرفه جویی در زمان با کارهای دستی مانند مدیریت موجودی
- انجام تعمیر و نگهداری در دستگاه اسپرسوساز خود
- توصیههای سفارشی شخصیشده را در پنجرههای drive-thru
چه چیزی می توانیم از استارباکس بیاموزیم؟
استفاده از هوش مصنوعی میتواند به شما کمک کند تا با اهداف و ایدهآلهای اصلی که برندتان با آن شروع کرده است، هماهنگ بمانید. استارباکس از هوش مصنوعی برای کمک به رهایی کارکنان خود از کارهای دستی استفاده کرده است، بنابراین به آنها زمان بیشتری برای ارتباط با مشتریان در فروشگاه می دهد. وقتی مشتریان بدانند که هر بار که با برند شما تعامل دارند می توانند به همان خدمات تکیه کنند، احتمال بازگشت آنها بیشتر است.
نتفلیکس
نتفلیکس الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را در بسیاری از جنبه های شرکت خود گنجانده است. با این حال، شناخته شده ترین فیلم شخصی سازی شده و توصیه هایی است که به کاربران ارائه می دهد.
این شرکت حتی با تغییر تصویر کوچک یک فیلم یا نشان دادن نمایش آن در برگه صفحه اصلی کاربر بر اساس آنچه قبلاً تماشا کرده است، شخصیسازی را به سطح بعدی ارتقا داده است. به همین دلیل است که ممکن است در خانه یک دوست باشید و تصاویری متفاوت از اکانت خود ببینید.
تصاویر کوچک نیز با استفاده از تجزیه و تحلیل بصری زیبایی (AVA) ایجاد شده اند تا صحنه های مناسب را از بین هزاران صحنه موجود انتخاب کنند که به احتمال زیاد توجه بینندگان را به خود جلب می کند.
چه چیزی می توانیم از نتفلیکس بیاموزیم؟
با کوتاه شدن دایره توجه مردم، تنها چند ثانیه فرصت دارید تا توجه دیگران را جلب کنید و او را متقاعد کنید که محصول یا خدمات شما را انتخاب کند. از طریق تست خودکار A/B میتوانید کشف کنید که چه تصاویر یا پیامهایی بیشترین تبدیل را در بین مخاطبان هدف شما دارند.
همان مفهوم تبلیغات پویا، مانند تبلیغات جستجوی پویا گوگل، در اینجا مطرح است، استفاده از هوش مصنوعی به مشتریان اجازه میدهد تا تصاویر و کپی تبلیغاتی را ببینند که با آنها بیشترین تأثیر را خواهند داشت.
نوتلا
برای پایان دادن به یک یادداشت کوتاه و شیرین، بیایید نگاهی بیندازیم که نوتلا چگونه از هوش مصنوعی در استراتژی های تبلیغاتی خود استفاده کرده است.
نوتلا یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کرد که در آن از هوش مصنوعی برای تولید 7 میلیون برچسب منحصر به فرد برای شیشه های نوتلا استفاده کردند. هیچ دو شیشه نسخه ویژه یکسان نبودند.
تک تک شیشه ها فروخته شد
این یک تبلیغ قدرتمند است!
از نوتلا چه یاد بگیریم؟
مردم دوست دارند احساس کنند در یک محصول منحصر به فرد شرکت می کنند. با ایجاد تجربیات منحصر به فرد برای مشتریان خود از طریق استفاده از هوش مصنوعی، این نیاز را برآورده کنید.