CGI: انقلابی در دنیای تبلیغات یا فریب مخاطب؟

از ابتدای 2023، صحنه های جذابی از تبلیغات محیطی برندهای مختلف در فضای مجازی دست به دست می‌شوند که در نگاه اول نوعی گوریلامارکتینگ(تبلیغات چریکی) به نظر می‌آیند؛ در حالیکه در واقع ترکیبی از واقعیت و جلوه‌های کامپیوتری است. این تکنولوژی که به #CGI (Computer-generated imagery) موسوم است

 

از ابتدای 2023، صحنه های جذابی از تبلیغات محیطی برندهای مختلف در فضای مجازی دست به دست می‌شوند که در نگاه اول نوعی گوریلامارکتینگ(تبلیغات چریکی) به نظر می‌آیند؛ در حالیکه در واقع ترکیبی از واقعیت و جلوه‌های کامپیوتری است. این تکنولوژی که به #CGI (Computer-generated imagery) موسوم است جای خود را به خوبی در دنیای تبلیغات باز کرده است. این نوع تبلیغات ابتدا توسط برندهای مطرح انجام شد. در ایران هم شاهد نمونه های خوبی از این نوع تبلیغات بودیم. تبلیغات ترب، اُکالا، خانومی، سریال هفت، جاباما، همراه اول و نمونه‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دیده شده‌اند.

حال سوال این است که این تصاویر نوظهور کامپیوتری که به سرعت در حال محبوب شدن در میان برندها و آژانس‌های تبلیغاتی است. اما این تکنولوژی جدید چه چالش‌ها و فرصت‌هایی را به همراه دارد؟

 

CGI چیست؟

CGI به معنای تصویرسازی کامپیوتری است که از طریق نرم‌افزارهای تخصصی تولید می‌شود. این تکنولوژی به ما امکان می‌دهد تا تصاویر و ویدئوهای واقع‌گرایانه‌ای خلق کنیم که در دنیای واقعی وجود ندارند.

هنرمند ویدیویی یان پادغام، چند سالی است که این نوع ویدیوها را می‌سازد و تراموا با بطری شراب او در بوردو _محل اقامتش_ یکی از اولین نمونه‌هایی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته، وی معتقد است “در عصری که ما همه چیز را به صورت آنلاین تجربه می‌کنیم و به اشتراک می‌گذاریم، به نظر من کمپین‌های #FOOH

(Fake Out Of Home) می‌‌توانند بزرگترین روند در تبلیغات آنلاین باشند.”

نظر او در مورد محبوبیت این کمپین ها در بین برندها این است که اکثر آنها وایرال شده اند. او در پاسخ به سوال  اینکه چرا از فریب خوردن خوشحالیم و آینده تبلیغات مصنوعی چگونه است می‌گوید: «شیفتگی زیادی در مورد اینکه چه چیزی درست است و چه چیزی نیست، وجود دارد. ما دقیقاً در آستانه ورود به یک دنیای هوش مصنوعی کامل هستیم که در آن دیگر نمی‌دانیم آنچه می‌بینیم واقعی است یا نه.»

از نظر او در حالت ایده آل فقط حدود 10% ویدئو تبلیغاتی باید انیمیشن سه بعدی باشد.

 

کاربردهای CGI در تبلیغات:

CGI در تبلیغات کاربردهای مختلفی دارد، از جمله:

  • ایجاد تصاویر و ویدئوهای خلاقانه و چشم‌نواز:

CGI به برندها امکان می‌دهد تا فراتر از محدودیت‌های دنیای واقعی فکر کنند و ایده‌های خلاقانه خود را به تصویر بکشند.

  • کاهش هزینه‌های تولید:

در بسیاری از موارد، استفاده از CGI می‌تواند مقرون به صرفه‌تر از تولید یک تبلیغ واقعی باشد.

  • افزایش جذابیت و تعامل:

تبلیغات CGI می‌توانند بسیار جذاب و تعاملی باشند و توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.

مزایای CGI در تبلیغات:

  • خلاقیت و نوآوری:

CGI به برندها امکان می‌دهد تا تبلیغات خلاقانه و نوآورانه‌ای خلق کنند که در میان انبوه پیام‌های تبلیغاتی برجسته شوند.

  • جذب مخاطب:

تبلیغات CGI می‌توانند بسیار جذاب و تعاملی باشند و توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.

  • کاهش هزینه‌ها:

در بسیاری از موارد، استفاده از CGI می‌تواند مقرون به صرفه‌تر از تولید یک تبلیغ واقعی باشد.

  • قابلیت اندازه‌گیری:

اثربخشی تبلیغات CGI به راحتی قابل اندازه‌گیری و رصد است.

 

معایب CGI در تبلیغات:

  • فریب مخاطب:

برخی از افراد معتقدند که استفاده از CGI در تبلیغات نوعی فریب مخاطب است و می‌تواند به اعتماد آنها به برندها آسیب برساند.

  • عدم شفافیت:

در برخی از موارد، برندها به طور شفاف به مخاطبان خود اطلاع نمی‌دهند که از CGI در تبلیغاتشان استفاده شده است.

  • هزینه بالا:

تولید تبلیغات CGI باکیفیت می‌تواند پرهزینه باشد.

نکاتی برای استفاده از CGI در تبلیغات:

  • شفافیت:

برندها باید به طور شفاف به مخاطبان خود اطلاع دهند که از CGI در تبلیغاتشان استفاده شده است.

  • خلاقیت:

از CGI به طور خلاقانه و نوآورانه برای خلق تبلیغاتی جذاب و تعاملی استفاده کنید.

  • هدف‌گیری:

تبلیغات CGI را به مخاطبان مناسب خود ارائه دهید.

  • اندازه‌گیری:

اثربخشی تبلیغات CGI را به طور منظم رصد کنید.

 

آینده CGI در تبلیغات:

CGI یک تکنولوژی نوظهور با پتانسیل‌های فراوان در دنیای تبلیغات است. استفاده درست از CGI می‌تواند به برندها در خلق تبلیغات خلاقانه، جذاب و اثربخش کمک کند. تبلیغات FOOH قدرت شگفت‌انگیز کردن را دارند، اما باید با احتیاط پیش رفت.

چون با توجه به اینکه این تبلیغات به‌نوعی مخاطب را فریب می‌دهند و قرار است مخاطب گمان کند که با ویدیویی واقعی مواجه است، به‌نظر می‌رسد با مرور زمان و تعدد انتشار آنها، رفته‌رفته از کارآمدی آنها کاسته شود. به بیانی دیگر احتمال دارد که تبلیغات مبتنی بر CGI پس از مدتی کوتاه به پایان عمر خودشان برسند؛ تنها گذشت زمان می‌تواند به این سوال پاسخ بدهد.

ابهام دیگری که در رابطه با این نوع تبلیغات وجود دارد، وجه غیرواقعی بودن و فریب مخاطب است.

اینکه آیا تبلیغ دهنده وظیفه دارد که به مخاطب اطلاع دهد که با یک محتوای غیرواقعی طرف است و به لحاظ اخلاقی مسئولیتی به عهده دارد؟

 

برخی معتقدند اساساً ویژگی مثبت این سبک تبلیغات، دقیقاً تمرکز روی باورپذیر بودن آن است و برخی از طرفداران رعایت اخلاق بر این باور هستند که بهتر است تبلیغ دهندگان از شفافیت بالا برخوردار باشند و به مخاطبان اعلام کنند که با ویدئو با تصاویر، ممکن است از تکنیک های خاصی مانند CGI استفاده کرده باشند. آنها بر این باورند که این نوع شفافیت اهمیت زیادی در حفظ اعتماد مخاطبان و جلوگیری از گمراهی و ابهامات دارد. اما واقعاً پاسخ قطعی و مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

در برندهای خارجی اغلب مشاهده میشود که در پست های سوشال این ویدئوها، #CGI نوشته می شود. هرچند این اصطلاح فقط برای مارکترها آشناست و کاربران عادی درکی از آن ندارنداما باز هم این حداقل کاری است که در راستای رعایت اخلاق در تبلیغات می‌توان انجام داد.